Орыс тілі-мектептегі ең қиын пәндердің бірі. Бұл көп еңбекті қажет ететін күрделі тәртіп. Орыс тілінің ережелерін жақсы меңгеру және оларды тез және дәл қолдану үшін оқушы бірқатар дағдыларға ие болуы керек. Осындай қажетті дағдылардың бірі-белгілі бір орфограммаларды тез есте сақтау және уақытында есте сақтау және Ережелерді қолдану мүмкіндігі. Басқаша айтқанда, оқушы тілдік "есте сақтау қабілетіне" ие болуы керек. Бұл білу бойынша орыс тілі қажет сөзбе-сөз әрбір қадамда, сондықтан оқушыға дамыту қажет өз жады және оны одан әрі жетілдіру. Қазіргі мектепте оқушыларға орыс тілін үйретудің басты міндеті – орфографиялық сауаттылықты қалыптастыру. Ол жазбаша қарым-қатынаста ой мен түсінушіліктің дәлдігін қамтамасыз етеді.
Оқушылардың орфографиялық сауаттылығының жеткіліксіздігінің себептерінің бірі олардың орфографиялық қырағылығының қалыптаспауы, яғни орфограмманы "көре алмау" болып табылады.
Оқушылардың орфографиялық қырағылығы-бұл мектептің бүкіл тарихи дамуындағы негізгі мәселелердің бірі.
"Сауатты жазу-жазу қолының қозғалысы ғана емес, ерекше сөйлеу әрекеті. Бала неғұрлым дамыған болса, оның сөздігі мен синтаксисі неғұрлым бай болса, оның айтылуы неғұрлым дұрыс болса, емле соғұрлым оңай болады", - деп жазды орыс педагогы, орыс тілінің әдіскері Н.С.Рождественский.
Мектептегі оқудың алғашқы күндерінен бастап мұғалім әр балада сөзді меңгеру, оны әр түрлі жағынан қарастыру, тіл заңдылықтарын түсіну қабілетін дамытуға шақырылады. "Жалықтыратын" грамматика мен "монотонды" емленің артында ұлы орыс тілі жоғалмайтынын есте ұстаған жөн. Балалар оның сұлулығын сезініп, оның байлығын түсініп, ондағы әртүрлі ойлар мен сезімдерді білдіру қабілетіне ие болуы керек.
Кейін сол бастау керек? Орфограммалар жұмыста өте маңызды. "Емле" дегеніміз не? Қазіргі мағынада емле-бұл сөздерді жазу ережелерінің жүйесі. Орфографиялық қырағылық-бұл емлені байқау мүмкіндігі, яғни бір айтылыммен жазуды таңдауға болатын жазу жағдайлары.
Жұмысымның алғашқы жылдарында мен, көптеген мұғалімдер сияқты, стереотипті түрде сауатты жазуды дамыту бойынша жұмыс істедім: балалар алдымен ережені үйретті, содан кейін жаттығулар жасады. Бірақ бұл балалар емес, становились сауатты, олар әлі де жол берді қателер жазу кезінде. Мен ережені білу және Еркін жазу әртүрлі екенін түсіндім! Ережені білу - орфографиялық шеберлікті қалыптастырудың бірінші кезеңі, ал ережені бекітуге мүмкіндік беретін әртүрлі жаттығулар - үшінші. Әдістемелік әдебиеттерді бақылау және оқу нәтижесінде мен сауатты жазуды дамыту жүйесінде бүкіл кезең (Екінші) – бұл алгоритм негізінде ережені практикада қолдану деген қорытындыға келдім. Алгоритм-бұл тиісті ережені қолдану үшін қандай операцияларды және қандай ретпен орындау керектігін белгілейтін" Нұсқаулық". Мысалы, дауысты дауысты дыбысты түсіндіру алгоритмі келесідей болуы мүмкін (бұл жағдайда емле мәселесін шешу үшін "ажырату" сөзі алынады»)
Алгоритм
1.Выяснить значение слова (Разредить - сделать реже, менее густым)
2.Поставить в слове ударение и выделить безударный гласный.
(Разредить – ударение на слог ди, безударные «а», «е»)
3.Разобрать слово по морфологическому составу, выделить корень. (Разредить – раз- - приставка, -ред- - корень, и-, ть- - суффиксы)
4.Подобрать больше однокоренных слов, поставить ударение. (Разредить – изредка, редкость, редко, поредеть, редкостный.)
5.Выбрать из однокоренных слов проверочные, т.е. те, в которых проверяемый гласный стоит под ударением. (Проверочные слова для морфемы – ред- : редко, редкость, редкостный)
6.Объяснить написание безударного гласного. (В ударном положения корня –ред- выступает звук (э), следовательно букву «е» нужно писать и в безударном положении этого корня: разредить).
Қазір сауатты хат әзірлеу бойынша жұмысымда Ережені қолдану алгоритмін қолданамын. Алгоритм негізінде ойлау емлені жақсы меңгеруге ықпал етеді деп санаймын.
А. Щербак, орыс тілі мен әдебиеті пәнінің мұғалімі